Rondje Chianti

Toscane is onder meer beroemd om haar wijnen. Een aantal beroemde wijnen zijn de Brunello di Montalcino uit zuid Toscane, de witte Vernaccia uit San Gimignano en de Chianti Classico uit deze streek. Vandaag rij ik een rondje door deze streek dorpen waarin de naam Chianti terugkomt: Castellina in Chianti, Radda in Chianti en Gaiole in Chianti. Dit is het domein van de Sangiovese druif welke in de Chianti wijnen wordt gebruikt. De Chianti Superiore staat voor een lagere opbrengst per hectare en de Riserva voor een rijpingstijd op fust van minstens twee jaar en daarna drie op de fles. De Sangiovese druif groeit goed op hoogtes tussen de 300 en 500 meter. Heuvellandschap. Precies waar deze fietsende wijnliefhebber van houdt.

De lucht is strakblauw en de temperatuur is aangenaam als ik richting Castellina in Chianti fiets. De lichtoplopende weg is een prima opwarmer. In Castellina vervolg ik de weg naar Radda. Ik blijf nagenoeg op hoogte rijden. Schitterende uitzichten doen mijn hart sneller kloppen (of zijn het de korte klimmetjes). Na Radda rij ik via een omweg naar Gaiole om een prachtige klim te nemen. Het loopt lekker ondanks de inspanningen van afgelopen dagen en de gekregen, heerlijke rosé van gisteravond. Opvallend dat de wegen zo bebost zijn. Doet me af en toe aan de Ardennen denken. Na de afzink kom ik Gaiole aan en vervolg mijn training naar Siena. Wijngaarden passerend gaat de weg vals plat naar beneden. In een van de beboste stroken sta ik oog in oog met een ree. Ook dat kan dus hier.

Nabij Siena sla ik scherp rechtsaf en rij ik een strook strade op. Afdalen gaat goed en na een stuk vlak gaat de weg scherp omhoog. Snel een foto nemen en de onverharde helling opklimmen. De Garmin geeft spoedig 17% aan, daar eindigt het klimwerk. Asfalt op, dorpje door, volgende strook. Vlak. Hard knallen. Stofwolk? Kijken durf ik niet. Volgend dorp, asfalt afdaling en prachtige fotogenieke beelden. Daarna de klim naar Castellina. Voldaan en tevreden met de 2,5 uur training! En de rest van de dag lekker genieten van onder meer  San Gimignano. Ook daar hoeft het thuisfront zich dus geen zorgen over te maken!



1 opmerking:

Gerard van Dongen zei

Leuke verslagen over Toscane. Ben zelf al een aantal jaren verslaafd aan L'Eroica (205km) en de strade bianche. Parijs Roubaix is ook mijn ding maar in Toscane is het ook nog eens steil. Zeker Montalcino en Monte Sante Marie.

Leuke verslagen en foto;s!

Zelf volgende maand weer die kant op voor een volgende L'Eroica